Media Społecznościowe

31 marca 2020

ZASADY ZDALNEGO NAUCZANIA ORAZ MONITOROWANIA I OCENIANIA PRACY UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI PRZYSPOSABIAJĄCYMI DO PRACY WE WŁODAWIE

 

  1. PODSTAWY PRAWNE

 

    1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148,
      z późn. zm.).
    2. Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 roku zmieniające rozporządzenie
      w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
      w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U.
      z 2020r., poz. 492).
    3. Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
      w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U.
      z 2020r., poz. 493).

 

  1. INFORMACJE OGÓLNE

 

    1. W okresie od 25 marca do 10 kwietnia 2020 roku na mocy Rozporządzenia MEN
      z dnia 20 marca 2020 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
      (Dz. U. z 2020r., poz. 492) oraz Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie szczególnych rozwiązań
      w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
      w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
      (Dz. U.
      z 2020r., poz. 493) w Szkole Podstawowej z oddziałami przysposabiającymi do pracy we Włodawie, zwanej dalej „szkołą” obowiązuje nauczanie zdalne,
      tj. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
    2. Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie
      w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania
      z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
    3. O obowiązywaniu w szkole nauczania zdalnego wychowawcy klas informują drogą telefoniczną rodziców/opiekunów prawnych uczniów lub pełnoletnich uczniów.
    4. Dyrektor szkoły organizuje kształcenie na odległość, ustalając, we współpracy
      z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów
      i rodziców/opiekunów prawnych o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach
    5. Dyrektor szkoły w porozumieniu z wychowawcami i nauczycielami ustala ponadto:

- sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami/opiekunami prawnymi,

- możliwości uczniów i rodziców/opiekunów prawnych do korzystania z materiałów elektronicznych,

- formę przekazywania treści programowych,

- tryb konsultacji uczniów i rodziców/opiekunów prawnych z nauczycielami, wychowawcami i specjalistami (pedagog i psycholog).

    1. Nauczanie zdalne uwzględnia możliwości psychofizyczne i techniczne wszystkich uczestników tego procesu, czyli nauczycieli oraz uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych.

 

  1. METODY I TECHNIKI KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ

 

    1. Prowadząc kształcenie na odległość nauczyciele szkoły mogą wykorzystywać:

- materiały Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,

- materiały dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,

- materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii,

- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń już posiada;

- lekcje online.

    1. Prowadząc kształcenie na odległość nauczyciele szkoły mogą komunikować się
      z uczniami i ich rodzicami/opiekunami prawnymi za pośrednictwem:

- rozmów telefonicznych;

- poczty elektronicznej;

- mediów społecznościowych (Facebook, Messenger i inne), komunikatorów internetowych i programów do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;

- strony internetowej szkoły, na której mogą być zamieszczane informacje i materiały edukacyjne.

    1. Udostępniane uczniom materiały i programy powinny być bezpłatne.
    2. Wykorzystując metody i techniki kształcenia na odległość, w tym szczególnie te, które wymagają korzystania z narzędzi elektronicznych (komputer, laptop, tablet, smartfon), nauczyciele zwracają szczególną uwagę na zasady korzystania przez uczniów z tych urządzeń. Oznacza to, że dobór narzędzi powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń, a także kwestię ich dostępności w domu ucznia, jak również sytuację rodzinną uczniów.
    3. W sytuacji braku dostępu ucznia do jakiejkolwiek formy kontaktu za pośrednictwem Internetu, możliwe będzie:

- wykorzystywanie podręczników, ćwiczeń, kart pracy, które uczeń już posiada;

- wydrukowanie przez szkołę materiałów dla uczniów i wyłożenie ich we wskazanym miejscu w szkole do odbioru przez rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletnich uczniów;

- dostarczenie wydrukowanych materiałów do ucznia pocztą tradycyjną i odbiór ich od ucznia w tej samej formie po wcześniejszym uzgodnieniu z rodzicami/opiekunami prawnymi lub pełnoletnim uczniem;

- wykorzystanie innych sposobów wskazanych przez dyrektora szkoły
w porozumieniu z nauczycielami i przy wsparciu organu prowadzącego.

    1. Specjaliści szkolni (pedagog i psycholog) udzielają uczniom, rodzicom/opiekunom prawnym i nauczycielom wsparcia w ramach pomocy psychologigczno-pedagogicznej za pośrednictwem opisanych wyżej środków komunikacji elektronicznej
      i telefonicznej.

 

  1. ZAKRES NAUCZANIA ZDALNEGO

 

    1. W ramach kształcenia na odległość nauczyciele realizują podstawę programową kształcenia ogólnego.
    2. Nauczyciele mają obowiązek uwzględniać możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania wysiłku umysłowego i dbać o równomierne obciążanie uczniów pracą w ciągu dnia, a także w ciągu całego tygodnia.
    3. Nauczyciele, przygotowując materiały edukacyjne do kształcenia na odległość, dokonują weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
    4. Zajęcia odbywają się zgodnie z tygodniowym planem zajęć dla każdego oddziału.
    5. Nauczyciele zamieszczają temat lekcji oraz materiały do niej za pośrednictwem opisanych wyżej środków komunikacji w dniu, w którym odbywają się zajęcia
      z realizowanego przez nich przedmiotu, czyli zgodnie z planem zajęć i określają termin (data i godzina), w jakim mają otrzymać informację zwrotną od uczniów, dotyczącą wykonania zadania, zrealizowania danej aktywności itp. (zgodnie
      z instrukcją/poleceniem zawartym w zamieszczonych materiałach).
    6. Nauczyciele monitorują systematyczność i terminowość wykonywania przez uczniów określonych w materiałach aktywności i zadań.

 

  1. ZASADY MONITOROWANIA PRACY I POSTĘPÓW UCZNIÓW

 

    1. Monitorowanie pracy uczniów odbywa się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i/lub telefonicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem i uczniem oraz rodzicem/opiekunem prawnym.
    2. Przez obecność ucznia w nauczaniu zdalnym rozumie się podejmowanie przez niego aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i wykonanie zawartych w nim poleceń, dających podstawę do oceny jego pracy.
    3. Monitorowanie pracy ucznia odbywa się poprzez sprawdzanie terminowości oraz poprawności merytorycznej wykonania wyznaczonego uczniowi zadania/celu.
    4. Nauczyciele analizują aktywność uczniów podczas realizacji nauczania zdalnego oraz wyniki przez nich uzyskiwane, w celu określenia, w jakich obszarach uczniowie potrzebują wsparcia nauczycieli.

 

  1. ZASADY OCENIANIA

 

    1. Praca ucznia w ramach kształcenia na odległość jest oceniana według skali ocen zawartej w statucie szkoły i w zgodzie w wewnątrzszkolnymi i przedmiotowymi zasadami oceniania, z uwzględnieniem specyfiki nauczania zdalnego.
    2. W materiałach i informacjach dotyczących poszczególnych zajęć edukacyjnych nauczyciele informują uczniów, które zadania i/lub aktywności będą podlegały ocenie i w jakim terminie należy je wykonać.
    3. Uczniowie po wykonaniu zadań przesyłają je za pomocą opisanych wyżej środków komunikacji elektronicznej (lub innej) do poszczególnych nauczycieli (lub do szkoły) w podanym przez nich terminie.
    4. Zadania dla ucznia powinny być skonstruowane w taki sposób, aby sprawdzały rozumienie realizowanych zagadnień oraz wkład pracy ucznia.
    5. Nauczyciele wychowania fizycznego powinni zwrócić szczególną uwagę na aktywności ruchowe możliwe do wykonania przez ucznia w domu.
    6. Nauczyciele prowadzą dokumentację dotyczącą oceniania dla poszczególnych klas, która zawiera następujące informacje: 

- imiona i nazwiska uczniów,

- temat pracy podlegającej ocenie,

- ocena pracy.

    1. Dokumentacja ta będzie stanowiła podstawę wpisania ocen do dzienników lekcyjnych.
    2. W sytuacji, gdy uczeń w uzgodnionym terminie nie dostarczy nauczycielowi wykonanego zadania lub gdy otrzyma za nie ocenę niedostateczną, nauczyciel wyznacza uczniowi termin i możliwość poprawy tego zadania.
    3. Praca ucznia podlegająca ocenie powinna mieć postać dokumentu (plik tekstowy, zdjęcie, skan, praca napisana odręcznie), stanowiącego potwierdzenie aktywności ucznia.
    4. Nauczyciele informują uczniów o ocenach w formie informacji zwrotnej, która zawiera ocenę i jest przesyłana do ucznia za pośrednictwem opisanych środków komunikacji elektronicznej, telefonicznej lub innej. Ocena podana w informacji zwrotnej jest wpisywana przez nauczycieli do dokumentacji oceniania prowadzonej przez każdego nauczyciela, dla każdej klasy.