- PODSTAWY PRAWNE
-
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148,
z późn. zm.).
- Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 roku zmieniające rozporządzenie
w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U.
z 2020r., poz. 492).
- Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U.
z 2020r., poz. 493).
- INFORMACJE OGÓLNE
-
- W okresie od 25 marca do 10 kwietnia 2020 roku na mocy Rozporządzenia MEN
z dnia 20 marca 2020 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020r., poz. 492) oraz Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie szczególnych rozwiązań
w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U.
z 2020r., poz. 493) w Szkole Podstawowej z oddziałami przysposabiającymi do pracy we Włodawie, zwanej dalej „szkołą” obowiązuje nauczanie zdalne,
tj. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie
w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania
z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
- O obowiązywaniu w szkole nauczania zdalnego wychowawcy klas informują drogą telefoniczną rodziców/opiekunów prawnych uczniów lub pełnoletnich uczniów.
- Dyrektor szkoły organizuje kształcenie na odległość, ustalając, we współpracy
z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów
i rodziców/opiekunów prawnych o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach
- Dyrektor szkoły w porozumieniu z wychowawcami i nauczycielami ustala ponadto:
- sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami/opiekunami prawnymi,
- możliwości uczniów i rodziców/opiekunów prawnych do korzystania z materiałów elektronicznych,
- formę przekazywania treści programowych,
- tryb konsultacji uczniów i rodziców/opiekunów prawnych z nauczycielami, wychowawcami i specjalistami (pedagog i psycholog).
-
- Nauczanie zdalne uwzględnia możliwości psychofizyczne i techniczne wszystkich uczestników tego procesu, czyli nauczycieli oraz uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych.
- METODY I TECHNIKI KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ
-
- Prowadząc kształcenie na odległość nauczyciele szkoły mogą wykorzystywać:
- materiały Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,
- materiały dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
- materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii,
- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń już posiada;
- lekcje online.
-
- Prowadząc kształcenie na odległość nauczyciele szkoły mogą komunikować się
z uczniami i ich rodzicami/opiekunami prawnymi za pośrednictwem:
- rozmów telefonicznych;
- poczty elektronicznej;
- mediów społecznościowych (Facebook, Messenger i inne), komunikatorów internetowych i programów do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
- strony internetowej szkoły, na której mogą być zamieszczane informacje i materiały edukacyjne.
-
- Udostępniane uczniom materiały i programy powinny być bezpłatne.
- Wykorzystując metody i techniki kształcenia na odległość, w tym szczególnie te, które wymagają korzystania z narzędzi elektronicznych (komputer, laptop, tablet, smartfon), nauczyciele zwracają szczególną uwagę na zasady korzystania przez uczniów z tych urządzeń. Oznacza to, że dobór narzędzi powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń, a także kwestię ich dostępności w domu ucznia, jak również sytuację rodzinną uczniów.
- W sytuacji braku dostępu ucznia do jakiejkolwiek formy kontaktu za pośrednictwem Internetu, możliwe będzie:
- wykorzystywanie podręczników, ćwiczeń, kart pracy, które uczeń już posiada;
- wydrukowanie przez szkołę materiałów dla uczniów i wyłożenie ich we wskazanym miejscu w szkole do odbioru przez rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletnich uczniów;
- dostarczenie wydrukowanych materiałów do ucznia pocztą tradycyjną i odbiór ich od ucznia w tej samej formie po wcześniejszym uzgodnieniu z rodzicami/opiekunami prawnymi lub pełnoletnim uczniem;
- wykorzystanie innych sposobów wskazanych przez dyrektora szkoły
w porozumieniu z nauczycielami i przy wsparciu organu prowadzącego.
-
- Specjaliści szkolni (pedagog i psycholog) udzielają uczniom, rodzicom/opiekunom prawnym i nauczycielom wsparcia w ramach pomocy psychologigczno-pedagogicznej za pośrednictwem opisanych wyżej środków komunikacji elektronicznej
i telefonicznej.
- ZAKRES NAUCZANIA ZDALNEGO
-
- W ramach kształcenia na odległość nauczyciele realizują podstawę programową kształcenia ogólnego.
- Nauczyciele mają obowiązek uwzględniać możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania wysiłku umysłowego i dbać o równomierne obciążanie uczniów pracą w ciągu dnia, a także w ciągu całego tygodnia.
- Nauczyciele, przygotowując materiały edukacyjne do kształcenia na odległość, dokonują weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
- Zajęcia odbywają się zgodnie z tygodniowym planem zajęć dla każdego oddziału.
- Nauczyciele zamieszczają temat lekcji oraz materiały do niej za pośrednictwem opisanych wyżej środków komunikacji w dniu, w którym odbywają się zajęcia
z realizowanego przez nich przedmiotu, czyli zgodnie z planem zajęć i określają termin (data i godzina), w jakim mają otrzymać informację zwrotną od uczniów, dotyczącą wykonania zadania, zrealizowania danej aktywności itp. (zgodnie
z instrukcją/poleceniem zawartym w zamieszczonych materiałach).
- Nauczyciele monitorują systematyczność i terminowość wykonywania przez uczniów określonych w materiałach aktywności i zadań.
- ZASADY MONITOROWANIA PRACY I POSTĘPÓW UCZNIÓW
-
- Monitorowanie pracy uczniów odbywa się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i/lub telefonicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem i uczniem oraz rodzicem/opiekunem prawnym.
- Przez obecność ucznia w nauczaniu zdalnym rozumie się podejmowanie przez niego aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i wykonanie zawartych w nim poleceń, dających podstawę do oceny jego pracy.
- Monitorowanie pracy ucznia odbywa się poprzez sprawdzanie terminowości oraz poprawności merytorycznej wykonania wyznaczonego uczniowi zadania/celu.
- Nauczyciele analizują aktywność uczniów podczas realizacji nauczania zdalnego oraz wyniki przez nich uzyskiwane, w celu określenia, w jakich obszarach uczniowie potrzebują wsparcia nauczycieli.
- ZASADY OCENIANIA
-
- Praca ucznia w ramach kształcenia na odległość jest oceniana według skali ocen zawartej w statucie szkoły i w zgodzie w wewnątrzszkolnymi i przedmiotowymi zasadami oceniania, z uwzględnieniem specyfiki nauczania zdalnego.
- W materiałach i informacjach dotyczących poszczególnych zajęć edukacyjnych nauczyciele informują uczniów, które zadania i/lub aktywności będą podlegały ocenie i w jakim terminie należy je wykonać.
- Uczniowie po wykonaniu zadań przesyłają je za pomocą opisanych wyżej środków komunikacji elektronicznej (lub innej) do poszczególnych nauczycieli (lub do szkoły) w podanym przez nich terminie.
- Zadania dla ucznia powinny być skonstruowane w taki sposób, aby sprawdzały rozumienie realizowanych zagadnień oraz wkład pracy ucznia.
- Nauczyciele wychowania fizycznego powinni zwrócić szczególną uwagę na aktywności ruchowe możliwe do wykonania przez ucznia w domu.
- Nauczyciele prowadzą dokumentację dotyczącą oceniania dla poszczególnych klas, która zawiera następujące informacje:
- imiona i nazwiska uczniów,
- temat pracy podlegającej ocenie,
- ocena pracy.
-
- Dokumentacja ta będzie stanowiła podstawę wpisania ocen do dzienników lekcyjnych.
- W sytuacji, gdy uczeń w uzgodnionym terminie nie dostarczy nauczycielowi wykonanego zadania lub gdy otrzyma za nie ocenę niedostateczną, nauczyciel wyznacza uczniowi termin i możliwość poprawy tego zadania.
- Praca ucznia podlegająca ocenie powinna mieć postać dokumentu (plik tekstowy, zdjęcie, skan, praca napisana odręcznie), stanowiącego potwierdzenie aktywności ucznia.
- Nauczyciele informują uczniów o ocenach w formie informacji zwrotnej, która zawiera ocenę i jest przesyłana do ucznia za pośrednictwem opisanych środków komunikacji elektronicznej, telefonicznej lub innej. Ocena podana w informacji zwrotnej jest wpisywana przez nauczycieli do dokumentacji oceniania prowadzonej przez każdego nauczyciela, dla każdej klasy.